De bakkerij om de hoek

Een blog van Marieke de Boer Paardekooper – Adiona Bestuurslid én kindercoach…

 

De nieuwe bakkerij om de hoek is in stilte geopend. Geen officiële opening, geen lintje doorgeknipt door een ambtenaar, geen ballonnen, geen uitbundigheid en geen grote advertentie in de krant. Achter de schermen heeft de eigenaar van de bakkerij allerlei voorbereidingen getroffen om te kunnen openen.
In de omgeving was het bij niemand bekend dat er een bakkerij zou komen. Plotseling was deze er ineens! Zelfs de familie en vrienden van de supertrotse eigenaar wisten nauwelijks van zijn plannen! ‘Nooit geweten dat hij dit van plan was!’
Voordat de bakkerij open kon, was er van te voren van alles geregeld door de eigenaar. Een mooie site voor online bestellingen, een inschrijving bij de kvk, de inrichting van de winkel, hier en daar wat contacten voor de ‘goede’ ingrediënten, een zakelijke rekening, etcetera.
Omdat er eerst geld verdiend moet worden, is er nog geen personeel in dienst. Ook is er nog geen bord op de gevel, want er is toch echt al genoeg geïnvesteerd. Eerst maar die investeringen terugverdienen!

De weken na de opening verloopt het rustig… Er komt zo nu en dan iemand binnen, maar het brood in de schappen ligt te wachten. Als je eenmaal in de bakkerij staat, word je zeer hartelijk ontvangen en voel je dat dit een echte vakman is achter de toonbank! Iemand met passie voor het vak… Iemand die jou het allerbeste stukje brood gunt! Met een beetje mazzel is er nog iets in de aanbieding…
Toch lopen de meeste mensen voorbij. Ze hebben geen idee van het bestaan van deze bakkerij, geen idee van deze ontzettende aanwinst in hun buurt!

De eigenaar heeft hard gewerkt om te kunnen openen en met zijn hart gewerkt om te gaan doen waar hij echt veel energie van krijgt! Wel spannend hoor… Want wat als het niet lukt? Wat als het geen succes is? Of juist een te groot succes?

Vol verwachting klopt zijn hart…
Achter de toonbank…
In de hoop dat er snel een nieuwe klant binnen stapt…

Welke bakker doet nou zoiets? De meesten zullen het anders aanpakken: met veel aandacht voor de opening, worden er vaak flyers verspreidt bij de juiste doelgroepen, wordt de opening groots gevierd, zijn er allerlei aanbiedingen, komt er een stuk in de krant te staan, zijn er goede contacten gelegd, is er personeel in dienst genomen, klaar voor de reuring!

En? Hoe zit dat bij jou? Het is natuurlijk een vreemde vergelijking: een kindercoach en een bakkerij. Dat is iets heel anders!
Toch… Hoe zichtbaar ben jij? Ben jij stilletjes gestart? Weet de omgeving van je bestaan af? Durf jij jezelf te laten zien én te zeggen waar jij voor staat met jouw praktijk? Is er van alles geregeld achter de schermen en wacht je nu met smart op de eerste gezinnen jou weten te vinden? Vol passie, vol hart voor het coachen, vol verwachting…

Mocht ik je geraakt en/of geïnspireerd hebben met mijn blog: wat zou een mooie eerste stap kunnen zijn die past bij jou? Om jouw omgeving te laten weten dat jij er bent met jouw prachtige kwaliteiten, jouw passie voor het coachen van kinderen en jouw hart dat sneller klopt omdat het klopt wat jij kan betekenen voor gezinnen?

Of heb jij tips voor collega-kindercoaches  hoe jij werkt aan jouw zichtbaarheid als kindercoach? Zou je ze willen delen? Het lijkt mij namelijk zo waardevol voor de wereld als we als kindercoaches nóg zichtbaarder worden! En wie weet is jouw tip dé tip voor een ander!

Marieke de Boer Paardekooper
Bestuurslid Adiona
Praktijk Kind in Bloei

Sluit je aan bij Adiona

Ben je kindercoach, jongerencoach en/of gezinscoach en wil je aansluiten bij Adiona? Meld je dan aan!