Wat kun jij wat ik niet kan…

Blog van Conny Marree.

 

‘Ik vraag me af of jij in 5 lessen kunt bereiken wat ons als ouders niet gelukt is?’

Voor me zit een moeder van meisje; 2 HAVO voor de 2e keer. Na het luisteren naar haar verhaal, over haar dochter begrijp ik deze vraag precies.

Ook ik vraag het me af…..Wat hebben deze ouders al véél gedaan om hun dochter aan het huiswerk te krijgen, voldoendes te halen zodat ze in ieder geval dit jaar wél overgaat. Vriendinnen lijken belangrijker en huiswerk wordt vaak vergeten.

Tijdens het gesprek met moeder geef ik ook aan dat ik het van te voren ook niet weet. Dat ik wel veel herken in haar verhaal en dat ik vertrouw op de training en op de gesprekken die ik ga hebben met haar dochter. Coachen geeft echter geen garantie. Het is afhankelijk van hoe open iemand zich opstelt, wat ik te horen krijg maar zeker ook van de ‘coachbaarheid’ van de tiener. Hoe open staat iemand voor hulp maar ook hoe actief gaan ze aan de slag met de tips die ik hen geef.

Gelukkig gaat deze tiener voortvarend aan de slag. Nadat we eerst met les 1 van het Ik Leer Leren training het leertype hebben bepaalt neem ik de leertips met haar door die hierbij horen. In de volgende lessen kijken we welke bij haar passen en hoe & wanneer ze die kan toepassen. Rekening houdend met haar schooltijden maar ook met het tijdstip waarop zij ervaart dat ze het beste leert. Soms is het even uitproberen en blijken sommige tips beter te werken dan andere. Dat is prima want zo ontstaat een op maat gemaakt leerplan!

Deze tiener merkte dat ze het beste werkte als ze even actief bezig was geweest; had gezwommen of had hardgelopen. En dat ze als pauze-activiteit het leuk vond om haar huisdieren te verzorgen. Omdat het toch moest gebeuren maar ook een fijne afleiding was van het leerwerk hebben we dit ook in haar leerplan verwerkt.

En dan het laatste en moeilijkste struikelblok; het niet kunnen begínnen aan het leren. Voor veel tieners een lastig probleem. Vaak heb je al zoveel gedaan op school, wil je thuis wel even echt ontspannen, zit je hoofd nog mega-vol van een drukke school. Is die Netflix aflevering ineens superbelangrijk! Jezelf er dan toch toe zetten, in beweging komen, is dan slim zodat het straks niet op het allerlaatste moment aankomt.

Om haar actief te betrekken bij de keuze’s die ze gaat maken komen we tijdens de coaching dan ook,letterlijk, in beweging. Op dit moment geeft ze zichzelf een 5 voor het kunnen beginnen aan haar huiswerk maar ze zou eigenlijk een 8 willen scoren. Door haar ook echt de stappen te laten maken langs briefjes met deze getallen, voelt zij als vanzelf wat nog nodig is, welke stappen er nog genomen kunnen worden en komt ze zelf tot oplossingen.

Eén van de belangrijkste voor haar is; het direct klaarleggen van haar huiswerk nadat ze thuis is gekomen uit school en voordat ze wat te drinken pakt. Want, zo geeft ze aan, als het vast klaar ligt word ik er aan herinnerd dat ik het nog moet maken én word ik niet afgeleid tijdens het zoeken van mijn boeken. Ik geef haar een compliment voor deze mooie, simpele, zelf bedachte oplossing die haar erg heeft geholpen wél aan haar huiswerk te beginnen.

Na afloop van de training heb ik nog even contact met moeder. Ze geeft aan dat het veel beter met haar dochter gaat en dat ze de toetsweek afgesloten heeft met allemaal voldoendes. Ook nu ben ik weer trots en vind het nog steeds bijzonder om te ervaren hoe het samen opstellen van een persoonlijk leerplan kan bijdragen aan het welzijn van een heel gezin.

 

Conny Marree

Kindercoachpraktijk Zichtbaar-Kind

Sluit je aan bij Adiona

Ben je kindercoach, jongerencoach en/of gezinscoach en wil je aansluiten bij Adiona? Meld je dan aan!